Galleriets historie

GalleriV58 blev grundlagt i foråret 2007 af Eigil Johansen og Chris Sørensen. Vestergade 58, en særlig betydningsfuld adresse i Aarhus’ kultur- og musikhistorie, dannede rammen om galleriets virke de første seks år. Her rådede galleriet over den gamle købmandsgårds ca. 200 m2. I april 2013 flyttede galleriet ind i den historiske, smukke og iøjnefaldende bygning Børnely på Hans Hartvig Seedorffs Stræde. GalleriV58 bevarede sit etablerede navn med reference til dets tidligere residens.

Børnely er beliggende i hjertet af Aarhus, tæt på Rådhuset samt Aarhus Kunstmuseum ARoS og rummer ca. 400 m2 unikke, elegante og lyse udstillingsrum fordelt på to etager. Her repræsenterer galleriet omkring 35 yderst kompetente, professionelle og passionerede kunstnere fra hele verden. Disse udgør grundlaget for galleriets soloudstillinger og gruppeudstillinger i løbet af året og forankrer galleriet blandt de mest markante og interessante gallerier i Danmark.

Gennem årene har galleriet deltaget ved adskillige anerkendte kunstmesser, fx Art Herning og Art Copenhagen samt medvirket i kunsttværfaglige samarbejder bl.a. med Aarhus Billedkunstcenter. På denne måde udforsker galleriet konstant kunstens grænseflader og holder sig kontinuerligt ajour med de stærke nye tendenser og strømninger i kunsten.

Galleriets kunstnere arbejder med en mangfoldig vifte af udtryk og materialer fra maleri, tegning og foto til keramik, bronze og installationer. Dette giver galleriet mulighed for at tilbyde et anseligt og appellerende sortiment, hvor der altid kan findes en løsning i overensstemmelse/harmoni med kundens behov.

Hos GalleriV58 går kunst, arkitektur og historie op i en højere enhed og vi kan med stolthed byde dig velkommen til en kunstoplevelse ud over det sædvanelige!

Bygningen

GALLERI V58 oplever en stor interesse for bygningen, som danner rammen om galleriets hverdag, og det er med god grund. Ikke nok med at bygningen er blændende smuk, så har den også en fantastisk historie. Bygningen, som er opført i 1883, fik navnet Børnely og blev senere også kendt som Mejlen. Børnely blev bygget af Sct. Stefansforeningen i Aarhus, en søsterforening til Den Danske Diakonissestiftelse på Frederiksberg i København og tegnet af arkitekt Carl Lange. Det urbane landskab voksede hastigt i anden halvdel af 1800-tallet og Carl Lange er arkitekten bag flere markante bygninger i Aarhus fra denne tid bl.a. Ridehuset og Wormshus ved Sankt Clemens Bro.

Det voksende urbane landskab udsprang selvsagt af en stor befolkningstilvækst og hermed behovet for flere og større bygninger. I 1840 boede der ca. 7.000 mennesker i Aarhus, mens befolkningen i 1900 var eksploderet til ca. 50.000 indbyggere. Denne enorme vækst i befolkningen gjorde, at også flere fattige kom til byen og dette medførte nogle sociale udfordringer, fx pasning af børn, mens forældrene var på arbejde. Børnely udgjorde her en vigtig rolle. Bygningen fungerede som børneasyl, datidens betegnelse for børnehave, med plads til omkring 100 børn, som blev passet af diakonisser. Bygningen fungerede som børneasyl frem til 1954, hvorefter børneasylet blev flyttet til nye lokaler i Valdemarsgade, hvor institutionen stadig ligger i dag.

Aarhus Kommune overtog bygningen da det gamle børneasyl flyttede ud og ind flyttede en ungdomsklub, som før havde resideret i Mejlgade. Ungdomsklubben og bygningen blev nu kaldt Mejlen, efter klubbens tidligere placering. Ungdomsklubben brugte bygningen frem til 1970’erne og herefter blev bygningen lejet ud til Røde Kors.

I 2009 besluttede Kulturarvsstyrelsen at frede bygningen på baggrund af dens kultur- og arkitekturhistoriske værdier og efter en gennemgribende renovering flyttede GALLERI V58 ind i bygningen i april 2013.

Bygningens udtryk

Børnely er placeret frit fra de omkringliggende bygninger og på den måde fremstår den med facadeudtryk fra tre sider, markeret med flere bemærkelsesværdige gavlpartier. Om du kommer fra Busgaden, Park Allé eller står lige foran bygningen vil den altid modtage dig med sit fantastiske historicistiske udtryk og sine eventyrlige gotiske træk.

Bygningens arkitektur er et udtryk for periodens fascination af historicismen, altså en stilart som på eklektisk vis efterligner tidligere perioders stil. Historicismen var især udbredt i den danske arkitektur i anden halvdel af 1800-tallet. Bygningen har arkitektoniske referencer til både gotikken og den danske renæssance. Den gotiske arkitektur forbinder man hovedsageligt med kirker og katedraler og er især kendetegnet ved de spidse buer, som man fx kan se i bygningens vinduespartier. Den gotiske arkitektur kom til Danmark omkring 1200-tallet og var den foretrukne byggestil i kirkelig regi. Referencen til den danske renæssance skal findes i bygningens lighedstræk med de danske Herregårde, som fra ca. midten af 1500-tallet til midten af 1600-tallet skød op rundt i landet. Herregårdene blev bygget i mursten og fremstod med høje kamtakkede gavle, som dem man også finder på Børnely.   

For diakonissebevægelsen, som opførte bygningen, var det vigtigt, at bygningen udtrykte soliditet og formåen. De bastante mursten, med reference til Herregårdens modstandsdygtige arkitektur, og de himmelstræbende katedralske og kirkelige linjer i bygningen forsikrede, at det var netop dette indtryk man fik. Ved opførelsen udgjorde Børnely den eneste bygning med facade mod strædet, og har selvsagt stået som en mastodont af kompetent autoritet, overlegenhed, og styrke.

I dag fremstår Børnely, med sine to etager, ikke som gadens højeste bygning, men udskiller sig fra Hans Hartvig Seedorffs Strædes øvrige bygninger gennem sin aura af historie og kulturarv. Aarhus er bl.a. kendt for sine velbevarede historiske bygninger og her fremstår Børnely som en perle i særklasse, der bestemt er et besøg værd. 

stud.mag. i Kunsthistorie, Michéle Sandberg Holde